Moje cesta

Sem by se hodilo něco jako: miluju jídlo, miluju vaření, miluju focení. 

Tak ani jedno o sobě bohužel říct nemůžu. Jídlo mám ráda, ale vaření nemiluju. 

Focení vůbec nerozumím a na mých fotkách je to vidět, tak prosím o schovívavost. 
Baví mě hlavně pomáhat lidem jíst tak, aby se cítily lépe. A vařím hlavně proto, že je pro mě důležité jíst kvalitně a zdravě.
Moje recepty jsou proto jednoduché a rychlé na přípravu. Na náročné kulinářské techniky a zdlouhavé postupy mne neužije. 
Recepty jsem dávám hlavně pro inspiraci těch, kdo si myslí, že jíst zdravě je složité a náročné a že příprava jídel zabere spoustu času. 

Jak jsem se dostala k Low-Carb?

Já sama nadšenec do zdravé výživy už od mládí, respektive od dětství. Jenže v době, kdy jsem vyrůstala, velké povědomí o zdravé výživě nebylo. 

Tak jsem experimentovala sama na sobě a vnímala, jak na mě jídlo působí a jak se po něm cítím. Už tenkrát jsem věděla, že klasická česká kuchyně není pro mě a nedělá mi dobře.

Zpětně svoje experimenty s nejrůznějšími výživovými směry, hlavně s vegetariánstvím, o kterém jsem ale skoro nic nevěděla, hodnotím jako dost riskantní.

Jak se po revoluci začaly i u nás objevovat nejrůznější informace o výživě, hltala jsem všechno, ať už šlo o oficiální doporučení nebo alternativní výživové směry. Skoro všechno jsem vyzkoušela, všechno mě zajímalo.

A i když mi chuťově vyhovovalo vegetariánství, nakonec jsem se usadila i nízkosacharidového stylu, díky kterému jsem se zbavila závislosti na cukru a sacharidech, kterou jsem si vypěstovala během svého amatérského vegetariánského období.

Můj zájem o zdravé stravování mě dovedl i k tomu, že jsem si udělala rekvalifikační kurz výživového poradenství. Díky tomu jsem pochopila spoustu souvislostí, nicméně s mou závislostí na sacharidech mi to nepomohlo.

Až jsem před více než deseti lety objevila první informace o LCHF (Low-Carb High Fat – nízkosachardovém stravování ).

Nejprve jsem k těmto informacím byla nedůvěřivá. Vždyť to úplně popíralo všechno, co jsem se o zdravé výživě dosud dozvěděla.

Ale rozhodla jsem se to vyzkoušet. Nebyla jsem zvyklá jíst maso ani tuk, přesto jsem hned po prvních dnech cítila, jak moc mi tato strava vyhovuje. 

Ale nevěděla jsem, jaká jídla vařit, neznala jsem žádné recepty. Přišlo mi to složité, připadalo mi, že jen vařím a jím ta stejná jídla pořád dokola. A tak jsem to po pár týdnech vzdala.

Bez cukru a s omezením sacharidů mi ale bylo líp. Byla jsem míň unavená a hlavně jsem se zbavila neustálých chutí na jídlo a na sladké. Poprvé v životě jsem dokázala přeskočit jídlo jen proto, že jsem na něj prostě neměla chuť.

A tak jsem se po čase k LC vrátila.

A zase jsem vnímala, jak mi to vyhovuje. Jenže zase přišly podobné problémy. Neměla jsem čas vařit a v nouzi sáhla po něčem, co bylo po ruce … a pak to zase vzdala. 

Tahle se to několikrát opakovalo. 

A já znovu a znovu zkoušela jíst Low-Carb a po čase to z různých důvodů vzdala. Naštěstí je na internetu dnes tolik informací a receptů, tak jsem nakonec u LC zůstala a myslím, že už i zůstanu.

Ale někdy taky zhřeším. 

Občas mám fakt chuť dát si něco, co není v LC povolené.  

Někdy prostě není nic lepšího po ruce. V některých situacích nechci odmítnout nabízené jídlo.  

Třeba u tety, která by prostě nepochopila, že si ten koláč, který vždycky peče jen pro mě, nedám. 

A tak si kousek dám. Někdy i dva kousky. Vím, že je to výjimečně a tak si to užiju a pak zase v klidu pokračuju ve svém obvyklém režimu. 

Už to neberu tak, že když jsem jednou překročila pravidla, je to konec. 

Zjistlila,  jak dobře a pestřě se dá na LC jíst. Téměř každý recept se dá uvařit jako LC a že když mám chuť na koláč, můžu si udělat jeho LC variantu. 

Začalo mě bavil objevovat nové recepty. Zjistila jsem, jak vařit rychle a jednoduše. Objevila jsem, že příprava nízkosacharidového (Low-Carb) jídla nemusí trvat déle než příprava klasické večeře.

Proč mi LC (nízkosacharidový) styl vyhovuje:

  • Nejsem po jídle unavená.
  • Mám celkově mnohem více energie.
  • Nemám propady nálad a vlčí hlad – pocit, že se musím okamžitě najíst a mizernou náladu, když mám hlad.
  • Zlepšilo se mi trávení – zmizelo nadýmání, pocit plného a nafouklého břicha.
  • Zmizela chuť na sladké.
  • Zmizela intolerance mléčných výrobků – dříve mi mléčné výrobky nedělaly dobře, nyní je jím bez problémů.
  • Mnohem déle vydržím bez jídla, nepotřebuji řešit žádné svačiny. Když někam jdu najím se dobře ráno a pak až večer, když se vrátím domů.
  • Stačí mi jíst 2x -3x denně ale můžu se najíst pořádně a dosyta – uždibování mini porcí 6x denně není nic pro mne.
  • Jídlo si užívám, ale nejsem na něm závislá a není středobodem mého světa.
  • Zbavila jsem se tuku hlavně v oblasti pasu, kde se mě držel jako klíště a běžná “zdravá” strava mi s tím nepomohla.

Pokud vás nízkosacharidové stravování zaujalo, stáhněte si Manuál zdarma a změňte svůj životní styl jednou provždy. Odměnou vám bude štíhlější postava, více energie a zdraví. 

Více o mém vzdělání a praxi najdete zde.

 

Ráda vám pomůžu vystoupit z kruhu diet, hladovění a přejídání.  Pomůžu vám (znovu) najít radost v jídle a přijmout svou postavu a dosáhout své optimální váhy.