Low-Carb sladidla

Čím sladit LC dezerty? Plusy a mínusy LC sladidel.

LC sladidla mají nízký glykemický index a nízký nebo dokonce minimální obsah sacharidů. Zní to dobře. 

Jenže … je v tom i háček. 

Všechna tato povolená sladidla sice pocházejí z přírodních zdrojů, ale do finálního produktu jsou hodně průmyslově upravena, takže s přírodním produktem moc společného nemají.

Zatím se tato sladidla nepoužívají tak dlouho ani ve velkém množství, takže nevíme jistě,  jak je naše tělo zpracovává a jak si z nimi poradí.   Proto i okolo těchto sladidel panují nejasnosti a obavy. 

Jaké jsou nevýhody LC sladidel? 

  • Většinou jiná chuť a sladivost než jsme zvyklí u cukru. 
  • Někomu mohou způsobovat různé trávicí potíže – nadýmání, průjem, bolesti břicha, pálení žáhy.
  • Není dost důkazů (studií) o tom, že neškodí zdraví. Některé studie naznačují, že mohou ničit střevní bakterie (zejména to platí pro xylitol, částečně i erythritol). 
  • Sladká chuť pravděpodobně podporuje vylučování inzulinu do krve (podobně jako např. cukr). Znamená to, že náš organizmus na tato sladidla pravděpodobně reaguje stejně jako bychom jedli cukr. 

Používat LC sladidla nebo ne? Co doporučuji já?

Používejte sladidla střídmě a opravdu jako dezert – tj. OBČAS. 

Na druhou stranu si myslím, že pokud s LC začínáte a sladkosti a dezerty vám chybí, protože jste byli zvyklí je jíst, doporučuji si je OBČAS dopřát a zmírnit frustraci, kterou vám nový stravovací režim může přinášet.  

Pokud vám LC dezerty se sladidly pomohou s LC začít a vydržet, dejte si je… s chutí a radostí. Postupně snižujte sladkost dezertů a jezte je méně často. 

Cílem je zbavit se závislosti na cukru i sladké chuti. Znamená to postupně snižovat sladkost dezertů i četnost dezertů… ale k tomu každý dojde za různě dlouhou dobu. 

Časem si nejspíš vystačíte s dezerty z LC ovoce. Ale dokud si nedělní odpoledne bez dortíku zatím nedovedete představit, najděte si pro sebe nejvhodnější variantu slazení. 

Vyzkoušejte, jaké sladidlo chutná právě vám a jak ho snášíte. Bílý cukr nepoužívejte (výjimečně si dejte vysokoprocentní čokoládu, která cukr obsahuje).

Jaká sladidla jsou tedy v LC vhodná?

STÉVIE 

Jde o výtažek z rostliny stévie. Dá se použít i přírodní stévie (listy), ty ale mají hodně silnou pachuť (ze zdravotního hlediska jsou ale nejvhodnějším sladidlem). 

Výhody: 

  • Nula kalorií.
  • Nízký glykemický index. 
  • Vysoká sladivost.

Nevýhody: 

  • Většinou má zvláštní pachuť (vyzkoušejte různé výrobce než najdete výrobek, který vám chuťově vyhovuje).
  • Často se prodává kombinovaná  s jinými sladidly (fruktóza, aspartam) – sledujte složení a takové produkty nekupujte. 
  • Sladidlo se z rostliny získává složitým fyzikálně – chemickým procesem a finální produkt nemá s přírodní bylinkou moc společného. 

 

ERYTHRITOL

Jedná se o alkoholický cukr, který se přirozeně nachází v některých druzích ovoce. Průmyslově se často vyrábí z kukuřice. Erythritol projde trávicím ústrojím téměř bez vstřebávání, proto má nulový glykemický index a minimální kalorickou hodnotu. Z alkoholových cukrů je to nejspíš nejlepší volba. 

Výhody: 

  • Nulová kalorická hodnota.
  • Téměř nulový glykemický index.
  • Pro většinu lidí přijatelná chuť. 
  • Nemá projímavé účinky. 

Nevýhody: 

  • Pro někoho zvláštní “chladivou” chuť.
  • Není dostatečně prokázané, že nemá žádné vedlejší účinky, některé studie naznačují, že škodí střevnímu mikrobiomu. 
  • U někoho způsobuje trávicí potíže, pocit na zvracení, pálení žáhy ap.
  • Vysoká cena.

 

XYLITOL

Také alkoholicý cukr, ale má 30g sacharidů (na 100g) a současné výzkumy naznačují, že může mít škodlivý vliv na střevní mikrobiom. 

Výhody: 

  • Nízký glykemický index ( 13).
  • Nižší energetickou hodnotu než cukr.
  • Zabraňuje zubnímu kazu (ničí škodlivé bakterie v dutině ústní – často se přidává do zubních past).

Nevýhody: 

  • Může způsobovat trávicí potíže – průjem nebo bolesti břicha.
  • Některé studie naznačují, že poškozuje střevní mikrofloru.
  • Vysoká cena.
  • Je nebezpečný pro zvířata.  

 

ČEKANKOVÝ SIRUP s označením „pro děti“ (bez přidané sukralózy)

V poslední době se o něm často mluví, a i když nepatří mezi tradiční LC sladidla, rozhodla jsem se ho sem zařadit. Ideální složení má Čekankový sirup originál – dětský (je bez přidaných sladidel).

Výhody: 

  • Relativně málo průmyslově zpracovaný produkt.
  • Výborná chuť – chutná a sladí podobně jako med.
  • Dobrá sladivost.
  • Vysoký obsah vlákniny.
  • Nízký obsah sacharidů i nízký glykemický index.

Nevýhody: 

  • U někoho způsobuje nadýmání (má vysoký podíl vlákniny). 
  • Vysoká cena.
  • V obchodech můžete koupit produkty s přidaným cukrem, sukralózou, fruktózou – sledujte složení a takové sirupy nekupujte. 

Nevhodná sladidla: 

Umělá sladidla – aspartam, sukralóza, sacharin a jiné syntetické náhrady cukru nedoporučuji kvůli jejich synetickému původu a nejisté zdravotní nezávadnosti.

Nedoporučuji ani výrobky s těmito sladidly – dietní nápoje, light limonády apod.

Další alkoholové cukry – např. Maltitol, sorbitol ap.  také nejsou vhodné, v těle fungují téměř stejně jako běžný cukr. 

 

Chcete začít s LC a sami si na to netroufáte? Připravila jsem e-book Průvodce po LC, který je doplněný o jídelníček na 14 dní a ulehčí vám začátky. Více info zde.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *